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Post by patamos on Feb 19, 2016 9:05:09 GMT -8
Hi Reyh, can you tell me the top gap between your riser and barrel top? I am thinking about giving this a try. Given that yours is working without a P channel, i might see about including a chet portal run purely on exhaust gas recirculation… thanks pat
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reyh
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Post by reyh on Nov 13, 2017 14:44:40 GMT -8
Hi all!! After some trouble that put me far away from the batch-box adventures, i'm back in! I have to share with you some news of this barrel-batch, that i dismounted some days ago. Because of some construction work, i have moved it too many time, and as nothing hold the parts of the riser, it fall. So i have open it. I break the box in the operation, cause it was tightly fitted in the barrel. And as he passed the last year outside, he has some dammage due to weather, rain and freeze. I have done a new hearth, 10 cm longer, and i will later modifie the barrel and make a new and stronger door. As i don't have much time, i copy what i have wrote for some french friends. Here are the pictures and a bit more explanation that i will tried to translatte latter, now it's time for me to sleep.
Je m'y suis remis, pas à écrire mais à faire. Aujourd'hui j'ai remonté les vieux moules pour faire un nouveau foyer pour mon poêle bidon. Ces moules ont déjà servi à faire trois foyers, ce sera le quatrième. Ils n'ont plus fière allure, mais je n'avais pas prévu de les réutiliser, c'est déjà pas mal. Après le premier essai j'ai augmenté la longueur du foyer qui fait à présent 40cm, ce qui permet de brûler de la bûche de 30 cm (1/3 de mètre). C'est la seule dimension qui peut être légèrement modifiée sans réduire les performances, d'après les retours d'expérience. L'anneau viens s'incruster sur le haut, quand le moule est plein, pour créer l’emboîture qui recevra le boisseau supérieur, qui lui n'en a pas besoin. C'est la pression du mortier qui maintiendra en place les petits morceaux de l'octogone. J'ai refait le même mélange qu'à l'époque, sauf qu'au lieu de vermiculite pure il y a aussi de la perlite. J'avais envie de tester ce matériau qui résiste à priori aussi bien aux très hautes températures, est aussi isolant et a l'avantage de ne pas être compressible. Cela rendra sûrement le tout un peu plus résistant aux contraintes mécaniques; le point faible (mais pas tant que ça) de cette recette maison. Avec ce genre de ciment très riche en alumine, il ne faut pas ajouter beaucoup d'eau, et il faut donc bien tasser le mélange pour agglomérer les grains, surtout que ce "béton" manque de particules fines pour combler les trous. Avec la vermiculite pure et un peu trop d'eau, pour un autre essai avec un ami, on avait à mon avis trop tassé, la vermiculite s'écrasant facilement, et si le résultat était satisfaisant il n'était pas aussi isolant que mon premier essai. Je compte sur la perlite pour limiter ce risque, et je n'ai pas mis trop d'eau, quoi q'un poil plus que la dose recommandée. La recette exacte est de 60 litres d'efiperl (le mélange perlite+vermiculite) 20 petits litres de ciment fondu et 12 à 13 litres d'eau, fait à la bétonnière. Quelques boulettes se sont formées alors que je n'ai pas fait tourner très longtemps, et auparavant une partie du mélange était encore très sec, c'est pour ça que j'ai mis 2 ou 3 litres d'eau en plus que prévu. La prochaine fois je ferais la moitié de ces doses et veillerais à mieux disperser l'eau pour éviter ces deux problèmes. Avec les 60 litres de granulats, j'ai rempli tous les moules et eu de quoi une faire une brique d'échantillon. C'est parfait! Le prix de reviens est donc aux alentour de 50 à 60 euros. J'ai payé le sac de fondu 35 et ne me souviens plus du prix du sac d'efiperl, qui fait 100 litres. Quand à la résistance de ce béton réfractaire alternatif, elle est faible, c'est certain, mais je n'ai pas eu de grosse détériorations en un an d'usage, celui de mon ami (plus tassé) qui a fonctionné un an en usage intensif a très bien tenu. Ce dernier moulage devrais profiter de nos retours d'expérience et être un bon compromis. Mon vieux poele est resté un an dehors et à force de le déplacer le boisseau du haut de la cheminée est tombé, j'ai du le démonter et c'est là que j'ai brisé le foyer. Ca peut résister aux bûches si l'on est soigneux mais pas aux contraintes mécanique fortes. Le nouveau foyer va remplacer l'ancien, avec une porte plus sérieuse et plus loin de 10 cm car il est plus long. A suivre: La fabrication de la porte et modification du bidon. Et un rapport d'expérience sur des échantillons réalisés dimanche en bonne compagnie , avec une source d'argile improbable: la litière pour chat la plus cheap qui soit!!
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reyh
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Post by reyh on Nov 15, 2017 13:01:14 GMT -8
Translation: In the oldest hearth, the box was 30cm length, this one got 10 more cm, as two others that i've done for a friend. The recipe is almost the same, but instead of pure vermiculite i used "efiperl" with half perlite (i don't know the english, if it's not the same..) and half vermiculite. I used 60l of efiperl, 20l of "ciment fondu" and a bit more than 10l of water. Do it with a ciment mixer (bétonnière) and as a part of the mix stay dry, i have to ad the "bit more" of water, 10l was aproximately the good amount. But it don't seem to cause problems as my friend used it with lot more of water that recommended: it's easier to cast, and don't seem weaker even after a year of use. Maybe more crack, but it's more compact and less friable. The perlite is not compressible like vermiculite, so i hope to have something more resistant. 60l is perfeect to fill the whole molds, and make one brick as i like to do with this kind of experimental recipe.
Yesterday i put the parts out of the molds, it's allright at this time. I past the presentation i've made for my french friends:
Je continue en mode roman photo: Là c'est le dernier moule d'un boisseau, celui qui a cette pièce de bois pour faire l'emboitement, l'autre étant le dernier il n'en a pas besoin. Grace à la découpe qui là est maintenue ouverte par une vis, la pièce se démoule sans trop de mal. Début du démoulage. Je retourne le moule sur une planche, et enlève le fond: Puis je démonte et enlève le reste. Voilà un demi foyer, tout beau tout neuf! L'autre demie, en cours de démoulage: Démoulage d'un boisseau: Et voilà les quatre éléments qui constituent ce foyer complet:
The old one:
Un éclaté de l'ancien foyer qui était un peu plus court, et qui s'est brisé en le démontant. C'est fragile... Mais j'ai l'espoir que le nouveau le sera un peu moins.
And today, i have made the molds for a bigger one, 150mm. This time i made stronger molds, in order to use them many time simplier. I try another technic: made some standard parts that be used few times in the stove.
Et là j'attaque la fabrication de nouveaux moules, pour un foyer plus gros. On passe d'un diamètre 100mm à 150. Cette fois-ci j'ai décidé de faire des pièces plus durable, en contreplaqué tout neuf et cher. Du coup je change de technique, je vais faire plusieurs pièces avec les mêmes moules. 4 plaques pour le foyer: Et 2 triangles pour le fond du foyer Partie la plus complexe, le moule des boisseaux. Il servira aussi à faire le fond du foyer, en le modifiant un peu N'ayant pas de tuyau de 150mm de qualité convenable, je fais l'intérieur en bois aussi et ça sera démontable sans forcer sur la pièce, mais c'est pas évident de faire que ça tienne en place tout en pouvant se démonter après avoir moulé une pièce.. Ca devrait le faire.. Je me suis arrêté là, demain je commence le moulage des pièces, et il reste à faire une découpe en biais assez compliquée pour utiliser ce moule comme fond du foyer, avec le début de la cheminée en biais. Ces moules m'ont pris toute la journée à fabriquer, c'était pas aussi facile que je l'aurais cru. Reste une inconnue: j'espère pouvoir démouler sitôt après avoir tassé le mélange pour pouvoir faire les pièces à la suite, sans attendre le durcissement... C'est pas gagné.
For some week i'm back in the batch-box experiences. But i realy don't have any time to explore the forum, even if i hope to do it some day. If someone can resume for me the major improvement you have done this two last years, and/or indicate me the threads that must to be seen, it will be be very nice and usefull. Thanks.
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Post by peterberg on Nov 15, 2017 13:12:28 GMT -8
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reyh
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Post by reyh on Nov 15, 2017 13:44:47 GMT -8
Patamos, if you're still interessed, the gap between the top of the riser and the barrel is about 15cm. Sorry to give you this answer so lately...
Thank you Peter. This stove already work with a floor chanel, but not so sophisticated, i will try this one. Is the port dimension modified because the P-Chanel dont obstrue the top part? Or same size as usual?
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Post by Orange on Nov 16, 2017 1:42:18 GMT -8
I think it is easier to make classic p-channel. And someone reported it sounds more "rocky" than the floor channel.
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Post by peterberg on Nov 16, 2017 3:06:48 GMT -8
Is the port dimension modified because the P-Chanel dont obstrue the top part? Or same size as usual? For simplicity's sake, I kept the port the same size as with the p-channel.
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Post by peterberg on Nov 16, 2017 3:11:20 GMT -8
I think it is easier to make classic p-channel. And someone reported it sounds more "rocky" than the floor channel. Yes, it's easier to make but much harder to replace. And no, it doesn't sound more "rocky" than the floor channel. Some constructions tend to be more noisy than others but that isn't due to which type of secondary airation is used, according to my experiences.
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reyh
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Post by reyh on Dec 3, 2017 6:40:31 GMT -8
I don't feel floor channel more complicated than P-channel. Both are little metal works, i'ts about the same work. I prefer the floor chanel as you said cause it's easier to remplace, even if it been destroyed quicly.
Next and last, I finish the re-build of this barrel-stove. I've glued the differents parts of the batch-box with some mud of clay. I used this same mud to temporarily seal the canister and glue the door. It didn't last very long... I did these joints and attachments more seriously: Iron wires in the door and a mixture of mud from the garden and wood chips that does not shrink and is very strong when dry.
The last flaws are the completely destroyed soil channel, the vertical part has burnt out, and the door that has been deformed in the past and is no longer sealed enough, although it has never been completely sealed. Despite these flaws, it works very well and I have no or very few smoke returns. It even seems to work better than with the shorter fireplace, the ignition is easier, the smoke comes out a little hotter, it's great!
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Post by derekeder on Nov 28, 2018 13:28:55 GMT -8
Salut!
When you use sodium silicate, do you add it to the water when mixing the cement or do you use it to treat the cured cement afterwards?
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Post by coastalrocketeer on Nov 28, 2018 16:36:49 GMT -8
I think the thing that is way easier with a floor channel than a P Channel, is not having to remove a barrel (or even worse, masonry bell top) to change it out when it inevitably spalls and needs replacement...
True that metal work is about the same for both parts... Ease of service from within the accessible space of the fire box is significantly greater, in most situations, and a HUGE amount easier in some installations, and I believe that is the reason for Peter, and many other's preference for it.
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reyh
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Post by reyh on Nov 28, 2018 19:04:05 GMT -8
Salut! When you use sodium silicate, do you add it to the water when mixing the cement or do you use it to treat the cured cement afterwards? I just used it to treat the cement afterward, and didn't do any more tests with the silicate. In my memories it had strengthened a little bit but I don't really know anymore, it was a long time ago in the first fireplace, and I didn't try too hard to improve it. I think the thing that is way easier with a floor channel than a P Channel, is not having to remove a barrel (or even worse, masonry bell top) to change it out when it inevitably spalls and needs replacement... True that metal work is about the same for both parts... Ease of service from within the accessible space of the fire box is significantly greater, in most situations, and a HUGE amount easier in some installations, and I believe that is the reason for Peter, and many other's preference for it. I just totally agree!
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Post by coisinger on Dec 4, 2018 13:50:32 GMT -8
This reminds me of the the mighty mouse stove. Very nice work.
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